0492-514400 | Contact
Deurneseweg 11, 5709 AH Helmond | Route

Leren door te maken (MaakLab)

Over deze training

Maak kennis met maakonderwijs

Maker education of maakonderwijs is in opkomst. Dat komt doordat technologieën zoals de 3D-printer, de snijplotter en de lastersnijder steeds bereikbaarder worden. Sommige scholen hebben al een 3D-printer staan.

Maakonderwijs is echter meer dan deze technologieën, het is een visie op onderwijs. Leren door te maken gaat uit van ruimte om te onderzoeken en te ontdekken. Leren met en van elkaar door te experimenteren en fouten te maken. De rol van de leerling en de leerkracht vraagt om aandacht. Hoe begeleid je leerlingen in het proces van maken? Hoe stel je de juiste vragen? Welk type opdrachten passen er bij maken?

Maakonderwijs sluit naadloos aan bij de vaardigheden van de 21ste eeuw. Deze vaardigheden krijgen aandacht door de open opdrachten, ruimte om te exploreren en zelf tot oplossingen te komen en ruimte voor creativiteit, eigenheid en technologie. Een mooie kans voor eigentijds onderwijs!

Wat leer je?
In de 4 bijeenkomsten ga je:
* aan de slag met bekende en nieuwe technieken en technologieën;
* zelf actief aan de slag met bedenken, ontwerpen, prototypen, maken en  delen;
* verkennen welke visie er onder maakonderwijs ligt en wat dat betekent voor je onderwijs;
* maak-opdrachten bedenken en toepassing in de eigen praktijk.

Wat kun je in de praktijk na deze lessen?
Je weet wat maakonderwijs inhoudt en je hebt ervaring opgedaan met allerlei technieken en technologieën. Je kunt op basis van deze ervaringen beoordelen op welke wijze maakonderwijs bij jou in de klas of op school een plaats kan krijgen. Je kunt het belang van maakonderwijs onderbouwen. Je hebt ervaring opgedaan in je eigen klas en je hebt allerlei ideeën verzameld die direct toepasbaar zijn in de praktijk.

De lessen worden verzorg in het MaakLab van Hogeschool de Kempel. Een mooie en moderne ruimte met up to date apparatuur en veelzijdige materialen.

Wie kan mij nog meer vertellen over deze training?
Frank Coenders (f.coenders@kempel.nl)