Opbrengsten van ons onderzoek
Op deze pagina vind je een overzicht van publicaties waar het KOC aan heeft bijgedragen. De opbrengsten geven inzicht in de thema’s die het onderzoekscentrum de afgelopen jaren hebben gekleurd. Het gedachtengoed van het sociaal constructionisme vormt daarbij een belangrijke basis. Samen schetsen ze een rijk beeld van hoe betekenis, verbinding en verandering in het onderwijs tot stand komen.

Taalonderwijs
Blog – Aflevering 1: het konijnenhol
Taalonderwijs
- Blog – Aflevering 1: Het konijnenhol
- Blog – Aflevering 2: Verbindingswerk
- Blog – Aflevering 3: De kracht van samen – Nieuwkomers verwelkomen in het onderwijs
- Blog – Aflevering 4: Bonding en bridging en de rol van taal
- Aanbevelingen voor leesclubs
- Whitepaper Meertaligheid in het onderwijs (Brainport Eindhoven)
- Kwaliteitskaart Taalsteun
- Teamgids Leesbevordering voor leraren
- Taalvriendelijke Wijkvisie Rijpelberg
- Activiteitenwaaier meertalige boekencollecties
- Routekaart Taalvriendelijke Wijk
Zelfregulatie
- Praten over het leerproces bevordert metacognitieve vaardigheden van leerlingen
- Evalueren om te leren
- Leerlingen evalueren hun eigen leerproces
De onderzoekende leraar
- Toolbox
- Werkvorm – Kindertekeningen & Talking stick
- Werkvorm – Ga staan als je…& Overgooien
- Werkvorm – Fotokaarten & Debat
- Werkvorm – Creatief structureren & Rollenspel
- Werkvorm – 1-2-4 all & Gallery walk
- Alle werkbladen resigids Onderzoek 2324
Sociaal constructionisme
- Onderwijs als sociale constructie
- Happily Different – Loek Schoenmakers
- Innoverend onderzoeken – Van weerspiegelen naar wereld-maken: Onderzoek als toekomstvormend
- Innoverend onderzoeken – Als je de toekomst wilt voorspellen, verander hem dan!
- Opeens wordt iets anders gevraagd – Van plannen naar improviseren – Loek Schoenmakers
- Van Ik naar Wij Onderwijs en sociale constructie – Loek Schoenmakers en Diana Baas