De impact van formatief handelen op zelfregulatie

Steeds vaker krijgen leerlingen en studenten ruimte om zelf te bepalen op welke manier ze leren en laten zien wat ze beheersen. Dit vraagt om zelfregulatie: het vermogen om het eigen leerproces te plannen, evalueren en bij te sturen. Veel studenten beheersen deze vaardigheid nog onvoldoende, daarom zoeken leraren naar manieren om dit te ondersteunen. Formatief handelen blijkt daarbij kansrijk. Wij onderzoeken hoe formatief handelen geïntegreerd kan worden in het onderwijs en op welke manier dit bijdraagt aan het versterken van de zelfregulatievaardigheden van leerlingen en studenten. 

Deelprojecten binnen het kernthema formatief handelen

Onderzoeksproject: AI en formatief handelen
Onderzoeksproject: Praten over kwaliteitsbesef

opbrengsten

Bereid je goed voor op de toelatingstoetsen van de pabo via het trainingsaanbod van De Kempel

Presentatie: Samenwerken met studenten aan zelfregulatie d.m.v. AI

Artikel: Docentprofessionalisering peerfeedback

Word leraar basisonderwijs aan De Kempel

Artikel: Feedback als dialoog

Diana

Diana Baas

Diana is docent-onderzoeker bij het Kempel Onderzoekscentrum

Ze doet praktijkgericht onderzoek naar zelfregulatie en formatief handelen. Ze is vooral benieuwd hoe je álle leerlingen kunt ondersteunen bij het sturen van hun eigen leerproces. Daarbij zoekt ze steeds naar kennis die niet alleen verdiept, maar ook direct bruikbaar is in de klas. 

Expertises

  • Zelfregulatie
  • Formatief handelen
  • Sociaal kapitaal

Contact

d.baas@kempel.nl