Leraren maken onderwijs

Door onderzoekend te handelen verbetert de leraar zijn onderwijs. Daartoe werkt hij samen met leerlingen, collega’s en experts binnen en buiten de school om oplossingen te vinden voor complexe vraagstukken.  Hoe kunnen we leraren opleiden tot onderzoekende leraren, die vanuit een nieuwsgierige, proactieve en kritische houding hun eigen onderwijs verbeteren?  Onze onderzoeksvisie – gebaseerd op sociale constructie – is de basis. Kennis ontstaat door interactie: in het delen, bevragen en samen betekenis geven. De leraar werkt samen met leerlingen, collega’s en experts binnen en buiten de school om oplossingen te vinden voor complexe vraagstukken. Hoe kunnen we leraren opleiden tot onderzoekende leraren, die vanuit een nieuwsgierige, proactieve en kritische houding hun eigen onderwijs verbeteren? 

Binnen het thema De onderzoekende leraar voeren we meerdere onderzoekscycli uit. Daarbij maken we gebruik van Waarderend Onderzoeken (Appreciative Inquiry) en elementen uit Design Thinking als onderzoeksmethoden. Deze aanpak helpt ons om op een creatieve en positieve manier te kijken naar wat werkt in de onderwijspraktijk en hoe dat verder verbeterd kan worden.

Deelprojecten binnen het kernthema de onderzoekende leraar

Onderzoeksproject: Onderzoekend handelen in de afstudeerfase – het Meesterstuk
Onderzoeksproject: Onderzoekend handelen een doorgaande lijn

opbrengsten

Infographic: Onderzoek als Avontuurlijke reis

Reisgids voor Leraren

Werkbladen: Onderzoek als Avontuurlijke reis

Artikel: Praktijkonderzoek mét kinderen

Toolbox: Kaarten

Toolbox: Praktijkonderzoek met kinderen

0244_Schoenmakers, Loek (1)

Loek Schoenmakers

Loek geeft leiding aan het Kempel Onderzoekscentrum

Naast lector is Loek trainer, adviseur, onderwijsontwikkelaar, onderzoeker en coach. Hij heeft een achtergrond in duurzame onderwijsverandering gebaseerd op sociale constructie.  Hij onderzoekt hoe het benutten van sociaal kapitaal het collectief leren binnen het project De Onderzoekende Leraar kan versterken. Loek is co-director van Taos Institute.

Expertises

  • Waarderend onderzoeken (Appreciative inquiry)
  • Relationeel onderzoek (Relational research)
  • Veranderen van onderwijs door co-creatie
  • Begeleiden van relationele processen binnen innovatie en onderzoek

Contact