Vier vragen over technologie aan Lenny van den Oetelaar

Lenny van den Oetelaar is beleidsadviseur ICT bij Onderwijsstichting KempenKind in Eersel. Op 17 basisscholen in die regio enthousiasmeert ze leerkrachten om zich bezig te houden met digitale geletterdheid. ‘De burgers van de toekomst hebben hopelijk een brede(re) kijk op de wereld.’

calendar_today 14 april 2022 schedule 2 minuten leestijd

1. Kan digitale geletterdheid maatschappelijke veranderingen teweegbrengen?

‘Zeker! Door de focus te leggen op burgerschap willen we leerlingen voorbereiden op een actieve rol in de maatschappij. Digitaal onderlegd zijn is daarvoor een minimale vereiste. Technologie laten we daarom terugkomen in vier pijlers: ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid, informatievaardigheden en computational thinking. We leren leerlingen op deze manier bewuster te worden van de digitale wereld om hun heen. De burgers van de toekomst hebben hopelijk een bredere kijk op de wereld, zonder infobubbels. We leren ze zélf na te denken.’

2. Hoe bereik je dat precies?

‘Voor de pijler ‘mediawijsheid’ gaan we vooral in gesprek met de kinderen. We schotelen bijvoorbeeld fake news voor en stellen daarna vragen: is dit waar of niet waar? Wat is de bron? We draaien nu ook een pilot met het spel Minecraft, waarbij alle vier de pijlers zelfs terugkomen. Leerlingen bouwen in deze serious game ieder voor zich een eigen wereld in een beveiligde omgeving. Is het thema bijvoorbeeld de middeleeuwen? Dan bouwen ze een middeleeuws kasteel, maar ondertussen leren ze ook hoe je online met elkaar communiceert en hoe het zit met copyright. Bijna alle vaardigheden die je nodig hebt in een digitale wereld, kun je met Minecraft oefenen.’

3. Welke tools kun je nog meer inzetten voor de ontwikkeling van 21st century skills?

‘Dat zijn er veel! Twee voorbeelden: door de inzet van robots leren kinderen in stapjes denken (computational thinking) en samen problemen oplossen. Een green screen laat kinderen nadenken over informatieverwerking en presentatie: wat is mijn boodschap? Wie is mijn doelgroep?’

4. Wat zou je leerkrachten die twijfelen om technologie toe te passen, willen meegeven?

‘Ben niet bang en durf jezelf te ontwikkelen. De master Onderwijs & Technologie volgen op Hogeschool de Kempel is een mooie verdieping. Daarnaast is het ‘gewoon’ een kwestie van beginnen. Als je één ding uitprobeert en je ziet die enthousiaste koppies, durf je zelf ook weer een stapje verder te gaan. Heb vertrouwen!’

We bereiden leerlingen voor op een actieve rol in de maatschappij.