Deeltijder Desirée de Warem over het ‘versneld voor de klas’-traject

“Goh, wat geweldig als je hier zou werken! Dat dacht ik toen we een school voor onze oudste dochter zochten.” Desirée de Warem (36) ging na haar studie internationale bedrijfseconomie aan de slag in het bedrijfsleven, maar miste op een gegeven moment de flow. Nu staat ze als tweedejaars ‘versnelde’ deeltijder twee dagen betaald voor de klas. “Dat je echt iets kunt betekenen voor kinderen, voelt goed.”

calendar_today 5 juli 2021 schedule 3 minuten leestijd

Desirée combineert haar gezin met twee dochters (3 en 6) met de deeltijdpabo en twee dagen werk op IKC De Kerneel in Weert. “Het is pittig, maar vooral ontzettend leuk! Ik heb bewust niet voor de zij-instroom gekozen, omdat ik geen pedagogische achtergrond heb. Daarom wilde ik graag onder de vleugels van een basisschoolmentor ontdekken of dit mijn ding is.” Na het eerste studiejaar kwam ze in aanmerking voor de ‘versneld voor de klas’-variant. Ze heeft sinds dit jaar een contract op De Kerneel en hoopt de opleiding in tweeëneenhalf jaar af te ronden.

Korte lijntjes

Ze is erg tevreden over hoe haar scholenstichting dit regelt: “Er is de afspraak dat zij-instromers of ‘versneld voor de klas’-deeltijders altijd boventallig zijn. Nu draai ik soms ook zelfstandig, bijvoorbeeld op de duurzame inzetbaarheidsdagen van mijn mentor, maar we hebben structureel momenten samen voor de klas. Dan krijg ik feedback van een ervaren leerkracht en kan ik ook zien en leren van hoe mijn mentor dingen aanpakt. Dat vind ik een veilige basis om het vak te leren.”

Waarom De Kempel? Uit enthousiasme liep Desirée mee op de basisschool van haar dochtertje, een Montessori-school. “Dat was zo leuk dat ik in Eindhoven en Helmond de voorlichtingsdagen van de pabo heb bezocht. En in Helmond dacht ik: hier wil ik naartoe. Het kleinschalige sprak me meteen aan. Ik heb met studenten gesproken, die vertelden: als je een vraag hebt, krijg je snel antwoord. En dat merk ik nu in de praktijk: de lijntjes zijn kort. De docenten kennen je en als je hier een docent mailt, heb je inderdaad meestal binnen een dag antwoord.”

Het programma spreekt aan. Desirée: “Ik vind het sowieso leuk dat je je creativiteit kwijt kunt. Je krijgt heel diverse vakken waarbij zowel op eigen kennis en vaardigheid als op didactiek wordt ingegaan. Een vak als ‘science’ bijvoorbeeld gaat over het ontwikkelen van 21e-eeuwse-vaardigheden. Daarbij ondervind je zelf in een team hoe het is om ontdekkend en ontwerpend te leren.”

Mooie gesprekken

Desirée staat nu in groep 1/2. “De kleuters zijn zo heerlijk enthousiast. Ze komen je spontaan dingen vertellen en gaan vaak helemaal op in hun spel. Daar krijg ik energie van: ze zijn altijd blij om je te zien. Vorig jaar heb ik bewust gekozen voor groep 7/8. Dat was soms uitdagend, want het zijn toch pubers, die wel eens wat terugzeggen. Maar je kunt er zoveel heerlijke, leuke projecten mee doen en mooie gesprekken mee voeren.”

Desirées droom is dat ze in februari/maart 2022 haar opleiding afrondt en aan de slag kan als leerkracht. “Ik ben zo blij dat ik dit gedaan heb. Best spannend om je baan op kantoor op te geven, maar mijn man zei: “Wat kan er gebeuren? Als het niks is, ga je weer terug.” Maar daar ben ik nu niet meer bang voor. Ik ga elke dag met plezier naar mijn werk.”

Tips voor mensen die de deeltijd overwegen? Desirée: “Ga het onderzoeken. Kijk in de buurt of je een dagje mee kan lopen. Dan weet je hoe het reilt en zeilt op een basisschool. Ga ook zeker bij de pabo kijken! Als het goed voelt: gewoon doen. Ik vind dit het mooiste beroep dat je kunt kiezen.”