Leraren maken onderwijs
Door onderzoekend te handelen verbetert de leraar zijn onderwijs. Daartoe werkt hij samen met leerlingen, collega’s en experts binnen en buiten de school om oplossingen te vinden voor complexe vraagstukken. Hoe kunnen we leraren opleiden tot onderzoekende leraren, die vanuit een nieuwsgierige, proactieve en kritische houding hun eigen onderwijs verbeteren? Onze onderzoeksvisie – gebaseerd op sociale constructie – is de basis. We geloven dat kennis ontstaat in interactie: in het delen, bevragen en samen betekenis geven. We onderzoeken hoe we door het benutten van sociaal kapitaal het potentieel van opleiders, mentoren en studenten optimaal kunnen inzetten voor de vormgeving/uitvoering van onderzoekend handelen in de onderwijspraktijk en opleiding.
Binnen het thema De onderzoekende leraar voeren we meerdere onderzoekscycli uit. Daarbij maken we gebruik van Waarderend Onderzoeken (ook bekend als Appreciative Inquiry) en elementen uit Design Thinking als onderzoeksmethoden. Deze aanpak helpt ons om op een creatieve en positieve manier te kijken naar wat werkt in de onderwijspraktijk en hoe dat verder versterkt kan worden.
Binnen het thema ‘De onderzoekende leraar’ zijn verschillende deelprojecten actief:

Project Onderzoekend handelen in de afstudeerfase – het Meesterstuk
Met de opleidingsdocenten van de afstudeerfase, de studenten en mentoren ontwikkelen we een aanpak om onderzoekend handelen vorm te geven. Studenten worden actief betrokken bij het testen en toepassen van materialen. Dit leidt tot concrete materialen zoals boeken, handreikingen, werkmateriaal en infographics.

Project Onderzoekend handelen, een doorgaande lijn in de opleiding
Samen met de sectie onderwijskunde, het afstudeerteam en opleidingsdocenten ontwikkelen we een doorlopende leerlijn ‘Van nieuwsgierig ontdekken naar onderzoekend handelen’ (leerjaar 1-4). Dit mondt uit in een praktisch beleidsdocument en later een handreiking voor docenten. Door afstemming en samenwerking ontstaat een gezamenlijke taal en aanpak, waarmee studenten helder en consistent begeleid worden.

Loek Schoenmakers
Loek is lector en geeft leiding aan het Kempel Onderzoekscentrum
Naast lector is Loek trainer, adviseur, onderwijsontwikkelaar, onderzoeker en coach. Hij heeft een achtergrond in onderwijsverandering en verbetering gebaseerd op sociale constructie. Hij onderzoekt hoe je door collectief leren binnen het proces van waarderend onderzoeken het toepassen van onderzoekend handelen van (aanstaande) leraren als dagelijkse praktijk kunt bevorderen. Loek is co-director van Taos Institute.
Expertises
- Waarderend onderzoeken (Appreciative inquiry)
- Relationeel onderzoek (Relational research)
- Onderwijs als co-creatie
- Education as relation
- Begeleiden van relationele processen binnen innovatie en onderzoek
Contact