Goed taalonderwijs is de basis voor schoolsucces. Daarom zetten steeds meer scholen zich in om taalvaardigheden te verbeteren. Van basisvaardigheden versterken tot maatwerk voor meertalige leerlingen: er gebeurt veel in het taalonderwijs. Maar hoe zorgen we ervoor dat deze initiatieven blijvend effect hebben en grootschalig toegepast kunnen worden? Wij onderzoeken hoe professionals, scholen en andere instanties op een duurzame manier kunnen samenwerken, zodat taal- en leesontwikkeling structureel verbetert. We kijken hoe scholen sociaal kapitaal – oftewel hun netwerk, onderling vertrouwen en gedeelde kennis en normen – kunnen benutten om taalontwikkeling te stimuleren.
Samen werken aan sterk taalonderwijs
opbrengsten
Podcast: Podcastaflevering Tjipcast
Artikel: Tijdschrift Taal Lezende leraren
Handboek: Handboek voor themawerkplaatsen
Video: Samen werkt! PLG leesbevordering
Video: Leesbevordering op De Kempel
Flyer: Aanbevelingen voor leesclubs
Teamgids: leesbevordering voor leraren
Visiedocument: Taalvriendelijke Wijkvisie Rijpelberg
Routekaart: Taalvriendelijke Wijk
Blog afl. 1: Het konijnenhol
Blog afl. 2: Verbindingswerk
Blog afl. 3: De kracht van samen
Blog afl. 4: Bonding en bridging en de rol van taal
Artikel: Tijdschrift Taal Thuistaal in groep 3
Poster: meertaligheid
Anne van Buul
Anne is Docent-Onderzoeker bij het Kempel Onderzoekscentrum.
Zij heeft een achtergrond in Nederlandse taal- en letterkunde. Ze onderzoekt hoe je door collectief leren de taalontwikkeling van kinderen en hun (aanstaande) leraren optimaal kan stimuleren.
Expertises
- Leesonderwijs en leesbevordering
- Taalonderwijs aan nieuwkomers
- Meertaligheid