Goed taalonderwijs is de basis voor schoolsucces. Daarom zetten steeds meer scholen zich in om taalvaardigheden te verbeteren. Van basisvaardigheden versterken tot maatwerk voor meertalige leerlingen: er gebeurt veel in het taalonderwijs. Maar hoe zorgen we ervoor dat deze initiatieven blijvend effect hebben en grootschalig toegepast kunnen worden? Wij onderzoeken hoe professionals, scholen en andere instanties op een duurzame manier kunnen samenwerken, zodat taal- en leesontwikkeling structureel verbetert. We kijken hoe scholen sociaal kapitaal – oftewel hun netwerk, onderling vertrouwen en gedeelde kennis en normen – kunnen benutten om taalontwikkeling te stimuleren.
Samen werken aan sterk taalonderwijs
opbrengsten

Podcast: Podcastaflevering Tjipcast

Artikel: Tijdschrift Taal Lezende leraren

Handboek: Handboek voor themawerkplaatsen

Video: Samen werkt! PLG leesbevordering

Video: Leesbevordering op De Kempel

Flyer: Aanbevelingen voor leesclubs

Teamgids: leesbevordering voor leraren

Visiedocument: Taalvriendelijke Wijkvisie Rijpelberg

Routekaart: Taalvriendelijke Wijk

Blog afl. 1: Het konijnenhol

Blog afl. 2: Verbindingswerk

Blog afl. 3: De kracht van samen

Blog afl. 4: Bonding en bridging en de rol van taal

Artikel: Tijdschrift Taal Thuistaal in groep 3

Poster: meertaligheid

Anne van Buul
Anne is Docent-Onderzoeker bij het Kempel Onderzoekscentrum.
Zij heeft een achtergrond in Nederlandse taal- en letterkunde. Ze onderzoekt hoe je door collectief leren de taalontwikkeling van kinderen en hun (aanstaande) leraren optimaal kan stimuleren.
Expertises
- Leesonderwijs en leesbevordering
- Taalonderwijs aan nieuwkomers
- Meertaligheid