Samen werken aan sterk taalonderwijs

Goed taalonderwijs is de basis voor schoolsucces. Daarom zetten steeds meer scholen zich in om taalvaardigheden te verbeteren. Van basisvaardigheden versterken tot maatwerk voor meertalige leerlingen: er gebeurt veel in het taalonderwijs. Maar hoe zorgen we ervoor dat deze initiatieven blijvend effect hebben en grootschalig toegepast kunnen worden? Wij onderzoeken hoe professionals, scholen en andere instanties op een duurzame manier kunnen samenwerken, zodat taal- en leesontwikkeling structureel verbetert. We kijken hoe scholen sociaal kapitaal – oftewel hun netwerk, onderling vertrouwen en gedeelde kennis en normen – kunnen benutten om taalontwikkeling te stimuleren. 

Deelprojecten binnen het kernthema taalonderwijs

Onderzoeksproject: Academische taalvaardigheid
Onderzoeksproject: Kwaliteitsvol nieuwkomersonderwijs
Onderzoeksproject: Taalvriendelijke wijk
Onderzoeksproject: De leraar als leesbevorderaar (afgerond)

opbrengsten

Blog – Aflevering 1: Het konijnenhol


Teamgids leesbevordering

Blog – Aflevering 1: Het konijnenhol

Teamgids leesbevordering

Blog – Aflevering 1: Het konijnenhol

0317_Buul, Anne van

Anne van Buul 

Anne is Docent-Onderzoeker bij het Kempel Onderzoekscentrum.

Zij heeft een achtergrond in Nederlandse taal- en letterkunde. Ze onderzoekt hoe je door collectief leren de taalontwikkeling van kinderen en hun (aanstaande) leraren optimaal kan stimuleren.

Expertises

  • Leesonderwijs en leesbevordering
  • Taalonderwijs aan nieuwkomers
  • Meertaligheid

Contact

a.buul@kempel.nl