Goed taalonderwijs is de basis voor schoolsucces. Daarom zetten steeds meer scholen zich in om taalvaardigheden te verbeteren. Van basisvaardigheden versterken tot maatwerk voor meertalige leerlingen: er gebeurt veel in het taalonderwijs. Maar hoe zorgen we ervoor dat deze initiatieven blijvend effect hebben en grootschalig toegepast kunnen worden? Wij onderzoeken hoe professionals, scholen en andere instanties op een duurzame manier kunnen samenwerken, zodat taal- en leesontwikkeling structureel verbetert. We kijken hoe scholen sociaal kapitaal – oftewel hun netwerk, onderling vertrouwen en gedeelde kennis en normen – kunnen benutten om taalontwikkeling te stimuleren.
Samen werken aan sterk taalonderwijs
opbrengsten

Blog – Aflevering 1: Het konijnenhol

Blog – Aflevering 1: Het konijnenhol

Blog – Aflevering 1: Het konijnenhol

Anne van Buul
Anne is Docent-Onderzoeker bij het Kempel Onderzoekscentrum.
Zij heeft een achtergrond in Nederlandse taal- en letterkunde. Ze onderzoekt hoe je door collectief leren de taalontwikkeling van kinderen en hun (aanstaande) leraren optimaal kan stimuleren.
Expertises
- Leesonderwijs en leesbevordering
- Taalonderwijs aan nieuwkomers
- Meertaligheid