Specialist Nieuwkomersonderwijs
Geef jij onderwijs aan nieuwkomers? De post-hbo-opleiding Specialist nieuwkomersonderwijs biedt handvatten om passend onderwijs voor nieuwkomers te organiseren en te verzorgen. Het is een praktijkgerichte opleiding en je doet veel kennis op over NT2, meertaligheid, gedrag en communicatie.
Schrijf je nu direct inInhoud
De opleiding in niet alleen een NT2-opleiding, maar kent een veel breder palet aan inzichten. In deze opleiding is 'omgaan met diversiteit' het uitgangspunt. Daarbij wordt aan ontwikkeling van de volgende competenties gewerkt:
- pedagogisch competent in het omgaan met gedrag en trauma
- didactisch competent in het ondersteunen van het leren van Nederlands als tweede taal vanuit een meertalige blik
- interpersoonlijk competent in het contact met leerlingen, ouders en omgeving
- organisatorisch competent in het inrichten van het onderwijsaanbod aan deze, steeds wisselende, doelgroep
In de praktijk
Je leert werken vanuit een visie op het omgaan met een cultureel diverse groep. Vanuit kennis over cultureel-sensitief handelen reflecteer je op jezelf, je groep, de school en de omgeving. Je leert om te gaan met gedrag (en trauma’s) van de leerlingen en daarbij ben je in staat een veilig pedagogisch klimaat te realiseren binnen de kaders van het onderwijs aan nieuwkomers. In samenwerking met collega’s en externe deskundigen weet je de multidisciplinaire context te betrekken om een optimale onderwijssituatie te bewerkstelligen. Vanuit kennis over NT2 en meertaligheid weet je onderwijs vorm te geven vanuit een geïntegreerde visie op taal/talen. Je leert af te stemmen op de onderwijsbehoeften van leerlingen door te signaleren, analyseren en monitoren en een passend klassenmanagement vorm te geven.
De volgende thema’s komen aan bod:
- theorie tweedetaalverwerving (NT2)
- meertaligheid
- (culturele) diversiteit
- didactiek van geïntegreerd taalontwikkelend werken (in alle vakken)
- brede intake
- passend handelen
- monitoring en toetsing/evaluatie
- klassenmanagement
- voeren van oudergesprekken vanuit kennis over achtergronden van nieuwkomers
- 'omgaan met diversiteit’ in de school
- pedagogisch klimaat
- sociaal-emotioneel leren
- omgaan met gedrag en trauma (waaronder psycho-educatie en traumasensitief lesgeven)