Nieuwkomers in de reguliere klas (groep 3 t/m 8)

label Internationalisering
school Training
schedule 2 tot 7 bijeenkomsten

Ben jij leerkracht in de midden- of bovenbouw en heb jij ook steeds vaker te maken met meertalige leerlingen die instromen in je klas terwijl zij de Nederlandse schooltaal nog aan het leren zijn? Dan zal je vast voor uitdagingen komen te staan: hoe richt je je klassenorganisatie in? Hoe werk je met nieuwkomers aan woordenschat terwijl je gewone lessen doorgaan? Hoe bied je hen een warm welkom en zorg je dat ze tot leren kunnen komen? In deze training leer je de basis van het werken met meertalige nieuwkomers in een reguliere klas (groep 3 t/m 8).

Inhoud

Inhoud van de training:

  • Eerste Hulp bij Nieuwkomers die instromen in de reguliere klas: je leert hoe je een veilig klimaat kunt scheppen, hoe je betekenisvolle taken voor nieuwkomers kunt creëren en hoe je interactiemomenten kunt creëren voor nieuwkomers.

  •  Woordenschatontwikkeling: je leert hoe je een betekenisvolle context voor woordenschatonderwijs kunt scheppen, met een koppeling naar alle taaldomeinen en hoe je je het aanleren van dagelijkse taal en schooltaal kunt integreren in je lessen.

  • Taalsteun: je leert verschillende vormen van taalsteun kennen, je leert taaldoelen formuleren bij elke les en je leert hoe je de thuistaal van leerlingen kunt inzetten om het leren te bevorderen.

  • Monitoring: je leert hoe je de ontwikkeling van nieuwkomers kunt volgen en welke aanpassingen in toetsen je kunt doen om deze betrouwbaar te laten zijn voor nieuwkomers.
attachment

Praktische info

Doelgroep
Startmomenten
Opbouw
Cursusdagen
Cursustijden
Data
Kosten
Studie-investering

Onze docenten

Voor inhoudelijke vragen kun je altijd contact opnemen met de volgende docent(en).

school Docent
school Docent
Nascholing