Fysiotherapeut en deeltijder Stan van Tilborg: “Geen carrièreswitch, maar een verrijking!”

Hij twijfelde tussen de opleiding pabo of fysiotherapie. Inmiddels werkt hij drie dagen in de week als fysiotherapeut in het Elkerliek Ziekenhuis. En nu is het tijd om nóg een droom te verwezenlijken. Stan van Tilborg (24) is eerstejaars deeltijdstudent op De Kempel. “Vastroesten in routines is niks voor mij.”

calendar_today 21 juni 2021 schedule 3 minuten leestijd

Het was een vreemd studiejaar door de coronacrisis, maar Stan blikt tevreden terug op zijn keuze om zich ‘last minute’ aan te melden voor de deeltijd-pabo. “Door het online onderwijs had je het afgelopen half jaar natuurlijk wat minder binding met klasgenoten. Maar de betrokkenheid van de leraren is enorm hoog.”

Waarom De Kempel? Stan: “Mijn zus heeft hier gestudeerd. Ik wist dus dat De Kempel goed aangeschreven staat.” Omdat hij de pabo als tweede bachelor volgt, moest hij rekening houden met de regels. “In principe kun je hier in drie jaar afstuderen, dus dat is uiteraard financieel gunstig voor mij.”

En de inhoud? Lachend: “Qua vakken zie ik mezelf echt als een typische student: ik vind de helft leuk en de helft niet. Vakken als geschiedenis en rekenen/wiskunde schieten er voor mij echt uit qua motivatie.  Het vak Nederlands ook, maar dat vind ik tegelijk ook best moeilijk. Naar die lessen kijk ik uit, omdat ze me in de praktijk vooruithelpen.”

Voorspelbaar onvoorspelbaar

Stan loopt stage op de Venlose Montessorischool, waar hij het eerste half jaar begon in groep 1/2. “Dat heeft me aangenaam verrast. In de praktijk zie je terug wat je op de opleiding meekrijgt. Die jonge kinderen zijn zo ‘voorspelbaar onvoorspelbaar’: ze doen dingen die je in de theorie leert, maar die in het echt supergrappig zijn. Bijvoorbeeld met Sinterklaas en kerst merk je dat hun fantasie nog een heel grote rol speelt. Mooi om mee te maken.”

Dit semester draait hij stage in groep 6/7/8. “Ik ervaar een natuurlijke connectie met deze kinderen, die een stuk mondiger zijn. Ze kunnen mijn verbale en non-verbale signalen lezen: ze weten wat ze aan me hebben. Ik merk dat ik mijn inlevingsvermogen en mijn enthousiasme kwijt kan. Ik durf fouten te maken, die ik ook met ze kan delen. Daar kun je juist een grappig leermoment van maken.”

Waardering

Stan geniet van de kleine momentjes in de interactie met kinderen. “Bijvoorbeeld een leerling die ‘s ochtends altijd eerder op school is. Zijn gezicht spreekt boekdelen als je de aula inloopt: meester Stan is er weer! Die waardering in blijheid of dat leerlingen graag iets tegen je zeggen of geheimpjes met je delen, daar krijg ik energie van.”

Stans droom is om op zondagavond te denken: morgen kan ik weer lekker werken. “Als ik mijn pabo-diploma heb, dan blijf ik drie dagen als fysiotherapeut werken in het ziekenhuis. En de andere twee dagen sta ik dan op de basisschool.  Ik zie het leraarschap niet als een carrièreswitch, maar als een verrijking om het leven gevarieerd te houden. Vastroesten in routines is niks voor mij. Mensen die heel gevarieerd bezig zijn, komen op mij het gelukkigst over en dat wil ik ook creëren.”

Nog tips voor mensen die de deeltijdopleiding overwegen? Stan: “Probeer het gewoon. En als het niet lukt of niet leuk is, dan stop je ermee. Er zijn altijd mogelijkheden. Maar dan hoef je over 20 jaar tenminste geen spijt te hebben dat je het niet geprobeerd hebt.”