0492-514400 | Contact
Deurneseweg 11, 5709 AH Helmond | Route

Talentontwikkeling

Talentontwikkeling van de (hoog-)begaafde leerling in mijn groep. Méér dan intelligent: de vele gezichten van begaafde leerlingen

Over Talentontwikkeling

“Sanne maakt zich iedere keer zo druk als er een Cito gemaakt moet worden en dat terwijl ze altijd zo goed presteert.” “Ties moet toch echt beter kunnen, maar hij lijkt absoluut niet van plan om zich meer in te zetten.”
Je herkent ze wel, kinderen die het meer dan goed doen in de schoolvakken en gedrag laten zien dat je als leerkracht niet verwacht. En in sommige gevallen is er zelfs sprake van probleemgedrag waarop je graag zou willen inspelen.

In dit opleidingstraject richt je je op talentontwikkeling van de begaafde tot hoogbegaafde leerlingen. Je leert ze te herkennen en erkennen om:
- te bepalen wat deze leerlingen nodig hebben en wat dat vraagt van jou als leerkracht;
- uitval te voorkomen en de cyclus rond zorg voor deze kinderen in gang te zetten.

We kijken met een kritische blik naar het huidige onderwijs (toetsgerichtheid) en besteden aandacht aan de beeldvorming over de groep (hoog-)begaafde leerlingen. Er wordt gewerkt met rijke voorbeelden uit de praktijk. De opdrachten dagen uit tot je eigen talentontwikkeling en creatief denken. Een uitgelezen kans om je te profileren en verder te ontwikkelen als specialist (hoog-)begaafdheid!

Wat leer je in dit traject?
- Je krijgt een beeld van de verschillende soorten begaafde leerlingen om ze in de praktijk goed te kunnen signaleren.
- Je krijgt zicht op wat deze leerlingen nodig hebben op het gebied van persoonlijkheidsontwikkeling en ondersteuning bij de zijnskenmerken en hindernissen.
- Je bespreekt en ontwerpt krachtig aanbod, waarbij de focus ligt op talentontwikkeling van alle leerlingen, maar deze leerlingen in het bijzonder.

De uitvoering van dit traject is in handen van experts uit de praktijk (Prodas) en specialisten van Hogeschool de Kempel:

- Anne Koolen heeft de master Leren en Innoveren afgerond en is leerkracht/coördinator op de Leonardoschool Heiakker in Deurne. Ze biedt high level-ondersteuning en is lid van het Lerend Netwerk voor Begaafdheid.

- Agnes van der Weerden (MEd) is coördinator van het Expertisenetwerk Prodas, leerkracht en coördinator van bovenschoolse plusklassen en beleidsmedewerker Hoogbegaafdheid.

- Marja Wijnen is onderwijskundige en Helga van de Ven vakdidacticus Nederlands. Beiden zijn vanuit Hogeschool de Kempel betrokken bij dit opleidingstraject.

Hogeschool De Kempel
Je volgt deze opleiding bij Hogeschool de Kempel, voor het 5e jaar op rij de beste PABO van Nederland. Onze ervaren docenten helpen jou de theorie in praktijk te brengen. Voor leraren met lef, door leraren met lef. Ben jij die leraar die deze uitdaging aangaat?

Wie kan mij nog meer vertellen over deze training?
Marja Wijnen m.wijnen@kempel.nl. 

Voor praktische informatie klik hier.