0492 514 400  |   Contact
Deurneseweg 11, 5709 AH Helmond   |   Route

Studenten in gesprek met minister Van Engelshoven

Woensdag 27 januari gingen acht Kempel-studenten (Bo, Imke, Lis, Diede, Sanne, Robin, Pleun en Pien) uit alle leerjaren online in gesprek met demissionair minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het doel van het gesprek was om persoonlijke ervaringen, inzichten en ideeën uit de praktijk te delen over het onderwijs in deze bijzondere tijd.

 

De belangrijkste conclusies van dit gesprek? (Ook) onze studenten missen het face-to-face-contact met hun studiegenoten en docenten op De Kempel zelf en de mogelijkheid om samen met anderen te sparren over bijvoorbeeld de lesstof en opdrachten. Toch slagen ze er goed in om op een andere manier de verbinding met hun klasgenoten te zoeken. En ervaren ze korte lijntjes tussen student en docent.

 

“De lessen zijn ingekort vanwege het online karakter naar 45 minuten. We krijgen wel alle input die we normaal ook zouden krijgen, maar we hebben nu minder ruimte om met studenten onderling te overleggen, te discussiëren en dieper op de lesstof in te gaan.”

 

“In mijn klas wordt tussen studenten onderling wel geappt om momenten te plannen om samen te werken of te overleggen.“

 

“Op De Kempel werken we via Teams en e-mail. We hebben ontzettend korte lijntjes met de tutoren; we krijgen altijd vrij snel reactie op een bericht en we kunnen ze zelfs appen.”

 

En gaat het even iets minder voorspoedig met henzelf of de studie? Dan hebben ze ieder hun eigen manieren om nieuwe energie en motivatie op te doen. Van wandelen tot dansen. En van bakken tot sporten. Of gewoon even online de koppen bij elkaar steken.

 

Een ander onderwerp waar de minister benieuwd naar was, zijn de ervaringen met het stagelopen.

 

“Het positieve is dat ouders een stuk meer betrokken zijn bij de lessen van hun kind. Ze kijken en werken mee aan lessen. Ze weten waar hun kind mee bezig is. Het negatieve is dat de visie van mijn school heel erg weg valt. Op mijn Jenaplan-stageschool zijn kringgesprekken centraal, maar die worden nu niet meer gevoerd en dat is ook een gemis bij kinderen.”

 

“Ik merk nu dat ik al best wel wat ouders heb gezien en gesproken. Dat is een ontzettend groot voordeel als ik dadelijk vier weken lang voor de groep sta. Ze willen het beste voor hun kind en mijn leerstrategie ook zelf toepassen.”

 

“Ik heb niets voor mijn stage kunnen doen: geen online lessen, geen noodopvang. Alles lag stil. Ik had daar wel een alternatief voor gewild, bijvoorbeeld lesideeën uitwisselen met andere studenten die ook niets aan stage konden doen.”

 

Een positief gevolg van het verzorgen van onderwijs in coronatijd is volgens de studenten de enorme creativiteit en flexibiliteit die het met zich meebrengt.

 

“De relatie is erg belangrijk. In online onderwijs is daar moeilijker invulling aan te geven, zowel in mijn stageklas als op De Kempel. Maar je wordt er ook wel weer creatief door. Je probeert momentjes met je klas te pakken, bijvoorbeeld met spelletjes of een ‘levende bingo’ waarbij ze hun prijs mochten ophalen op school.”

 

“Flexibiliteit is een groot onderdeel van het leraarschap. Je moet overal bijspringen, online lesgeven en creativiteit uitoefenen om je lesdoelen te behalen.”

 

Tot slot vroeg de minister de studenten welke lessen we mee kunnen nemen voor de toekomst.

 

“Ik loop stage op een school met 200 leerlingen. Ik zou hen in contact willen brengen met scholen in bijvoorbeeld Amsterdam om zo in aanraking te komen met andere culturen. Het is lastiger om met een bus op en neer te gaan, online kan dan juist voor verbinding zorgen.”

 

“Dat is ook voor ons studenten een goed idee. Je kunt in minder tijd veel meer laten zien van scholen en andere visies.”

 

“Online onderwijs inzetten voor als je er bijvoorbeeld door ziekte niet bij kunt zijn. Dan hoef je toch niets te missen.”

 

De afsluitende boodschap van de minister was duidelijk: “Het is bewonderenswaardig hoe jullie met de situatie omgaan. Van jullie wordt namelijk flexibiliteit aan twee kanten verwacht: zowel hoe je je eigen onderwijs krijgt/volgt en hoe je onderwijs verzorgt in je stage. Maar wat zijn jullie flexibel en veerkrachtig, ongelooflijk knap hoe jullie dat doen! Ik ga mijn stinkende best doen om te zorgen dat de scholen weer zo snel mogelijk open kunnen gaan. Zodat jullie weer normaal stage kunnen lopen en weer lessen mogen volgen op De Kempel.”