Talentontwikkeling

label Gedrag & pedagogiek
school Training
schedule 2 tot 7 bijeenkomsten

“Sanne maakt zich iedere keer zo druk als er een Cito gemaakt moet worden en dat terwijl ze altijd zo goed presteert.” “Ties moet toch echt beter kunnen, maar hij lijkt absoluut niet van plan om zich meer in te zetten.”

Je herkent ze wel, kinderen die het meer dan goed doen in de schoolvakken en gedrag laten zien dat je als leerkracht niet verwacht. En in sommige gevallen is er zelfs sprake van probleemgedrag waarop je graag zou willen inspelen. Ook herken je dat kinderen niet altijd presteren naar verwachting.

Inhoud

We kijken met een kritische blik naar het huidige onderwijs (toetsgerichtheid) en besteden aandacht aan de beeldvorming over de groep (hoog-)begaafde leerlingen. Er wordt gewerkt met rijke voorbeelden uit de praktijk. De opdrachten dagen uit tot je eigen talentontwikkeling en creatief denken. Een uitgelezen kans om je te profileren en verder te ontwikkelen als specialist hoogbegaafdheid!

In dit opleidingstraject richt je je op talentontwikkeling van de begaafde tot hoogbegaafde leerlingen. Je leert ze te herkennen en erkennen om:
- te bepalen wat deze leerlingen nodig hebben en wat dat vraagt van jou als leerkracht;
- uitval te voorkomen en de cyclus rond zorg voor deze kinderen in gang te zetten.

  • Je krijgt een beeld van de verschillende soorten begaafde leerlingen om ze in de praktijk goed te kunnen signaleren inclusief de onderpresteerders.
  • Je krijgt zicht op wat deze leerlingen nodig hebben op het gebied van persoonlijkheidsontwikkeling en ondersteuning bij de zijnskenmerken en hindernissen.
  • Je bespreekt en ontwerpt krachtig aanbod, waarbij de focus ligt op talentontwikkeling van deze leerlingen.

 

In de praktijk

Co-creatie
De uitvoering van dit traject is in handen van experts uit de praktijk (Prodas) en specialisten van Hogeschool de Kempel.

Anne Koolen heeft de master Leren en Innoveren afgerond en is leerkracht/coördinator op de Leo-basisonderwijs in Deurne. Ze biedt high-levelondersteuning en is lid van het Lerend Netwerk voor Begaafdheid.

Marja Wijnen is onderwijskundige aan Hogeschool de Kempel en heeft zich gespecialiseerd in talentontwikkeling van (hoog)begaafde kinderen.

Blended onderwijs
De invulling van deze opleiding is mogelijk een combinatie van fysiek en online onderwijs, aangevuld met zelfstudie voor specifieke onderdelen. We streven naar een passend 'blended aanbod' in afstemming met deelnemers.

attachment

Praktische info

Doelgroep
Startmomenten
Opbouw
Cursusdagen
Cursustijden
Data
Kosten
Studie-investering

Onze docenten

Voor inhoudelijke vragen kun je altijd contact opnemen met de volgende docent(en).

school Docent
Nascholing