Spel als spil van je onderwijs

label Jonge kind
school Training
schedule 2 tot 7 bijeenkomsten

Voor jonge kinderen is spelen de basis van het leren. Door het spel krijgen de kinderen grip op de wereld. Informatie uit de directe leefwereld komt terug in het handelen en de taal van de kinderen. Daarmee is spel voor jonge kinderen een bijzonder belangrijke activiteit.

Maar hoe stimuleer je spel in jouw onderwijs? Hoe organiseer je de leeromgeving zodat alle ontwikkelingsgebieden aan bod komen? Hoe begeleid je kinderen bij hun
spel en hoe koppel je ontwikkelingsdoelen aan het spel? Dit zijn enkele vragen die centraal staan in deze training.

Inhoud

Tijdens de training leer je:

  • Het belang, de kenmerken, voorwaarden en de niveaus van spel en het inrichten van een uitdagende speelleeromgeving (materialen, hoeken, speelwerkplekken), gekoppeld aan kernactiviteiten en ontwikkelingsperspectieven).
  • vaardigheden in het begeleiden van spel (direct en indirect bemiddelen en organisatie in de groep).
  • hoe spel binnen het thematisch aanbod vorm kan krijgen.
  • het realiseren van structuur enerzijds en ruimte voor exploratiedrang (zelfsturing) anderzijds in de organisatie van de groep.

Reactie cursisten
"Goede afwisseling van theorie en praktijk", "ruimte voor gesprek en uitwisseling", "goede opbouw, heldere uitleg en goede handouts en formats", "genoeg verdieping", "ruimte voor eigen visie en "enthousiaste docent", "meteen inzetbaar in de praktijk".

In de praktijk

In drie inspirerende bijeenkomsten ligt het accent op de rol van de leraar in de onderbouw. Daarbij maken we gebruik van praktische voorbeelden zodat je hiermee snel aan de slag kunt. En we leggen de verbinding met jouw schoolpraktijk.

attachment

Praktische info

Doelgroep
Startmomenten
Opbouw
Cursusdagen
Cursustijden
Data
Kosten
Studie-investering

Onze docenten

Voor inhoudelijke vragen kun je altijd contact opnemen met de volgende docent(en).

school Docent

Verdere informatie

Bij inschrijving keuze uit een van onderstaande boeken:

Spelen in uitdagende hoeken (Antonissen)  
of
Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw Janssen-Vos & Van der Meer)
of 
Lezen en schrijven doe je samen (Pompert)

Voor wie?
Deze training is voor startende leerkrachten in de onderbouw (groep 1 t/m 3) en voor ervaren leerkrachten die blijvend op zoek zijn naar nieuwe impulsen voor hun lessen.

Blended onderwijs
De invulling van deze opleiding is mogelijk een combinatie van fysiek en online onderwijs, aangevuld met zelfstudie voor specifieke onderdelen. We streven naar een passend 'blended aanbod' in afstemming met deelnemers.

Nascholing