Muzikaal spel voor kleuters

label Jonge kind
school Training
schedule 2 tot 7 bijeenkomsten

Jonge kinderen leren door spelen en ook door muziek. Ze experimenteren, bewegen veel én graag. Door meer muzikaal spel in je klas krijgen kinderen op verschillende ontwikkelingsgebieden een extra impuls. Zowel talige, mathematische als motorische ontwikkeling komen aan bod.  

Maar wat bied je kinderen dan eerst aan? Hoe richt je een muziekhoek in waar echt muzikaal spel te horen en te zien is? Hoe ga je om met muzikaal kabaal en hoe begeleid je kinderen bij dit muzikaal spel? Hoe koppel je de muziekhoek aan lopende thema’s? Je ontdekt het in deze training. 

Inhoud

Tijdens de training leer je:

  • Het inrichten van een (eenvoudige muziekhoek.
  • Het observeren van muzikale spelniveaus (vanuit theoretische en praktische illustraties).
  • Muzikale spel activiteiten koppelen aan verschillende muziekactiviteiten: dirigeren, noten lezen, bewegen, verhalend ontwerp, muziek maken, zingen, componeren en luisten naar muziek.
  • Hoe je muzikaal spel kan aansluiten bij je thema.

In de praktijk

In vier inspirerende bijeenkomsten word je ondergedompeld in muzikaal spel voor het jonge kind. Alle voorbeelden komen uit de beroepspraktijk van het jonge kind en kunnen meteen in je eigen groep uitgeprobeerd worden.

Reactie cursisten

“Ik was wat bezorgd over het lawaai wat de muziekhoek zou gaan opleveren maar in de praktijk blijkt dit erg mee te vallen omdat je zelf de keuze van de instrumenten kan beïnvloeden“ 

“Je ziet kinderen helemaal opgaan in hun muzikaal spel dat is zo heerlijk om te zien“ 

 

attachment

Praktische info

Doelgroep
Startmomenten
Opbouw
Cursusdagen
Cursustijden
Data
Kosten
Studie-investering
Extra informatie

Onze docenten

Voor inhoudelijke vragen kun je altijd contact opnemen met de volgende docent(en).

school Docent

Verdere informatie

We maken gebruik van het handboek Muzikaal Spel van Christiane Nieuwmeijer. Deze aanschaf kost ongeveer 50 euro. 

De begeleiding bestaat ook uit feedback en feedforward tijdens het ontwikkelproces. 

Risico

Door alle toffe ideeën krijg je enorme drang om (nieuwe) instrumenten aan te schaffen en allerlei materiaal voor de muziekhoek te maken!

Voor wie?

Deze training is voor leerkrachten in de onderbouw (groep 1-2-3) die meer muzikaal spel een vaste plek willen geven in hun groep. Het kan zowel een inspiratietraining als een opfristraining zijn. 

Ook (en vooral) leerkrachten die zelf niet muzikaal zijn (denken te zijn) kunnen deelnemen aan deze training!

Nascholing