0492-514400 | Contact
Deurneseweg 11, 5709 AH Helmond | Route

Spel als spil van je onderwijs

Over deze training

Nieuwe impulsen voor onderwijs aan jonge kinderen

 

“En toen was ik de kapper en toen ging jij …”.

Voor jonge kinderen is spelen de basis van het leren. Door het spel krijgen de kinderen grip op de wereld. Informatie uit de directe leefwereld komt terug in het handelen en de taal van de kinderen. Daarmee is spel voor jonge kinderen een bijzonder belangrijke activiteit.

Maar hoe stimuleer je spel in jouw onderwijs? Hoe organiseer je de leeromgeving zodat alle ontwikkelingsgebieden aan bod komen? Hoe begeleid je kinderen bij hun spel en hoe koppel je ontwikkelingsdoelen aan het spel? Dit zijn enkele vragen die centraal staan in deze training.

Wat leer je?
Tijdens de training leer je:
• Het belang, de kenmerken, voorwaarden en de niveaus van spel en het inrichten van een uitdagende speelleeromgeving (materialen, hoeken, speelwerkplekken), gekoppeld aan kernactiviteiten en ontwikkelingsperspectieven).
• vaardigheden in het begeleiden van spel (direct en indirect bemiddelen en organisatie in de groep).
• hoe spel binnen het thematisch aanbod vorm kan krijgen.
• het realiseren van structuur enerzijds en ruimte voor exploratiedrang (zelfsturing) anderzijds in de organisatie van de groep.

Wat kun je na deze training in de praktijk?
In drie bijeenkomsten ligt het accent op de rol van de leraar in de onderbouw. Daarbij maken we gebruik van praktische voorbeelden zodat je hiermee snel aan de slag kunt. En we leggen de verbinding met jouw schoolpraktijk.

Voor wie?
Deze training is voor startende leerkrachten in de onderbouw (groep 1 t/m 3) en voor ervaren leerkrachten die blijvend op zoek zijn naar nieuwe impulsen voor hun lessen.