0492-514400 | Contact
Deurneseweg 11, 5709 AH Helmond | Route

Positieve educatie

Over deze training

Maatwerk : aan de slag met Positieve Educatie met als doel: het floreren van zowel de leerling als de leerkracht!

DE LEERKACHT EN LEERLING FLOREREN!

Positieve Educatie is de praktsiche toepassing van de inzichten uit Positieve Psychologie in het onderwijs. Het gaat om het bevorderen van het welbevinden van alle leerlingen. Leerlingen (én leerkrachten) die volgens de principes van Positieve Educatie werken, zitten niet alleen beter in hun vel, maar presteren ook beter en zijn creatiever. Dit blijkt uit onderzoek van Ernst Bohlmeijer, professor aan de TU Twente. Recent onderzoek toont zelfs een toename van 11 % aan in de resulaten van de leerling. Niet alleen leerlingen voelen zich gelukkiger, ook leerkrachten worden positief beïnvloed door positieve educatie.

Wie geeft de training?
Loek Schoenmakers, Ph.D., getraind door het Institute for Positive Education, Australie.

Waarom zouden wij deze training willen volgen?

De kracht van Positieve Educatie
Positieve Educatie brengt de balans weer terug waar ze hoort. Kinderen zijn meer dan reken en taalresultaten. Onderzoek laat zien dat verhoogde niveaus van welbevinden van leerlingen in verband staan met wat ze noemen verhoogde betrokkenheid bij het leren (academic engagement), sterkere sociale vaardigheden, groter optimisme, verbeterd gedrag en minder gezondheidsgerelateerde klachten. Het DNA van Positive Education is in feite een dubbele helix waarbij zowel de schoolse resultaten (academics) even belangrijk zijn als de ontwikkeling van een veerkracht en welbevinden. Beiden beïnvloeden elkaar voortdurend en leiden zo tot positievere resultaten.

Het flourish model
Het flourish model is ontwikkeld door Martin Seligman, de grondlegger van de positieve psychologie. Flourishing – floreren - is een kernbegrip binnen de positieve psychologie. Ooit al vanuit de oudheid door Aristoteles benoemd als de essentie van een gelukkig leven. Floreren betekent zoiets als optimaal functioneren, helemaal tot bloei en ontwikkeling komen.

Binnen de Positieve Educatie wordt op tal van manieren gewerkt aan de verbetering van het welbevinden en betrokkenheid van leerlingen door het bevorderen van de individuele talenten en goede karaktereigenschappen, het versterken van positieve emoties, het aangaan van positieve relaties en het aanleren van empathie en compassie.
Scholen doen al veel als het gaat om positieve benaderingen. Het concept Positieve Educatie biedt een duidelijk raamwerk waarmee de school een stevig statement maakt voor haar onderwijs.

Wat mis je als je deze training niet volgt?
Natuurlijk laat je deze kans niet liggen. Je wilt weg uit de disbalans binnen het onderwijs, waarbij de leerling als mens, en dus geen leermachine, weer op nummer 1 staat. Jij wilt toch ook het liefst gelukkige kinderen in jouw klas? In jouw school? Jij wilt jouw leerlingen tools aanreiken voor een gelukkig en betekenisvol leven, nu en voor later.

Hoe ziet de maatwerk training eruit?
Er zijn verschillende mogelijkheden waaruit je kunt kiezen:
1. Kennismaken met Positieve educatie (een middagsessie)
2. Positieve Educatie op Maat (een traject voor teams)

Wat is het resultaat?
1 Kennismaken met Positieve educatie (een middagsessie)
Je hebt in grote lijnen zicht op wat Positieve psychologie inhoudt en hoe dit vormgegeven wordt binnen het concept Positieve educatie.

2 Positieve educatie op Maat (een traject voor teams)
Het team bouwt samen op basis van het goede dat al in de school aanwezig is, aan een onderwijsconcept waarbij de balans teruggebracht wordt tussen Persoonlijk welbevinden en Academische resultaten. Vanuit een gezamenlijk partnerschap met de trainer vlechten we op maat de elementen van positieve educatie in het eigen onderwijsconcept. Daartoe gaan we zelf op onderzoek en gebruiken we het model van Positieve Educatie als kader.

Waarom zou ik deze training volgen bij de Kempel?
Het concept Positieve Educatie druppelt langzaam Nederland binnen. De Kempel toont lef en ontwikkelt dit concept samen verder in partnerschap met het onderwijsveld. Geen kant en klaar programma, maar een op maat afgestemd partnerschap. Samen stap voor stap werken vanuit co creatie, om kennis en expertise rond positieve educatie verder te ontwikkelen.

Wat zeggen anderen van deze training?
De trainingen zijn nieuw, maar juist de eerste ervaringen van de leerlingen zelf zijn interessant: Hee juf, we kunnen nu toch de ontspanningsoefeningen toepassen die we in de les geleerd hebben? een uitspraak van een leerling uit de bovenbouw die samen met andere leerlingen een presentatie verzorgden voor een GGD congres over de impact van positieve psychologie op hun leven en leren. En dat na amper 2 maanden les in de positieve psychologie.
Leerkrachten en ouders reageren positief en ontdekken al snel dat kinderen met hun eigen verhalen komen. Ze zijn verrast met de nieuwe inzichten die dit over hun kinderen geeft.

Wie kan mij nog meer vertellen over deze training?
Loek Schoenmakers, l.schoenmakers@kempel.nl, 06-14745626

Het aanbod
1) Kennismaken met Positieve Educatie
Tijdens een middagsessie maken deelnemers kennis met de achtergronden van het concept van Positieve Onderwijs. Zo hebben ze na afloop een goed beeld van wat Positieve Educatie inhoudt en welke mogelijkheden het biedt voor de eigen schoolpraktijk.

2) Positieve educatie op maat
Dit programma wordt op maat afgestemd voor complete schoolteams die het concept Positieve Educatie in hun school willen integreren. Na een grondige intake en op basis van al wat goed is in de school, bekijken we samen welke aspecten van het model we kunnen implementeren. Het is een maatwerk project waarbij partnerschap in leren en ontwikkeling centraal staan. Samen wordt gezocht naar passende antwoorden op vragen die vanuit het team en de leerlingen naar voren komen. Het betekent samen een proces van collectief leren opstarten, waarbij gaandeweg de ideeën vanuit de Positieve Educatie binnen de school een plek krijgen.
De trainer is ruim ervaren in het toepassen van waarderende veranderaanpakken (Appreciative Inquiry) voor onderwijskundige veranderingen. In die zin heeft het traject een dubbel effect. Naast de inhoud van positieve psychologie, gaat het team als collectief een positieve verandering aanpakken in de school waarbij ze zelf voortdurend eigenaar zijn en blijven van het proces.

Data en benodigde begeleidingstijd wordt in een eerste gesprek gezamenlijk afgestemd.

Hogeschool de Kempel
Je volgt deze opleiding bij Hogeschool de Kempel, voor het 4e jaar op rij de beste PABO van Nederland. Onze ervaren docenten helpen jou de theorie in praktijk te brengen. Voor leraren met lef, door leraren met lef. Ben jij die leraar die deze uitdaging aangaat?