Didactisch coachen

label Gedrag & pedagogiek
school Training
schedule 2 tot 7 bijeenkomsten

Willem (groep 7) heeft een lastige rekenopdracht. Na de instructie is Willem druk bezig met het uit
elkaar schroeven van zijn balpen. Bij moeilijke opdrachten heeft Willem de neiging tot uitstelgedrag en dit patroon is hardnekkig. Hij schuift de opdracht voor zich uit en geeft regelmatig aan dat het hem toch niet zal lukken.

Als leerkracht herken je vast mogelijke leerlingen met uitdagingen zoals ‘Willem’ in je klas. Jij wilt als leerkracht handvatten om in gesprek te gaan met deze kinderen en om het leren bij hen te bevorderen.

Inhoud

We zoomen in op wat een goede coachhouding is en welke interactievaardigheden hierbij van belang zijn. Het inschatten van je eigen houding en vaardigheden op dit gebied helpen je om concrete doelen voor jezelf te ontwikkelen.

Onderdelen van de training
• Kenmerken van leerbevorderende feedback;
• Feedback en emoties (attributiestijlen en leermodus);
• Coachingsvaardigheden vergroten (vragen stellen en feedback geven)
• Aanwijzingen geven vooraf, tijdens en na het leerproces.

Hoe ziet de training eruit?
De training bestaat uit vier bijeenkomsten en een terugkombijeenkomst. Eigenaarschap van jou als deelnemer vinden we belangrijk. Dit betekent dat er naast kennis en vaardigheden veel aandacht is voor je eigen praktijkervaringen. En ook voor je ontwikkeling in het toepassen van de coachingsvaardigheden. Een deel van iedere bijeenkomst besteden we aan intervisie. Met behulp van videofragmenten geef je aan op welke interactievaardigheden je feedback wilt krijgen.

Ervaring cursisten:
"Een positieve training waar je veel uit haalt!"
"Vandaag leren, morgen doen."
"Fijn om te werken vanuit je eigen leerwens."

In de praktijk

Je bent in staat patronen in motivatiegedrag bij kinderen te onderscheiden en er adequaat op te reageren. Je leert coachingsgesprekken te voeren met de kinderen en vragen te stellen die hen helpen om in een positievere leermodus te komen. Je zult ervaren dat dit een positief effect heeft in jouw klas.

attachment

Praktische info

Doelgroep
Startmomenten
Opbouw
Cursusdagen
Cursustijden
Data
Kosten
Studie-investering

Onze docenten

Voor inhoudelijke vragen kun je altijd contact opnemen met de volgende docent(en).

school Docent
school Docent

Verdere informatie

Blended onderwijs
De invulling van deze opleiding is mogelijk een combinatie van fysiek en online onderwijs, aangevuld met zelfstudie voor specifieke onderdelen. We streven naar een passend 'blended aanbod' in afstemming met deelnemers.

Nascholing