Basisvaardigheden Taal
Tijdens de training ’Basisvaardigheden taal', gaan leerkrachten, maar ook taalcoördinatoren op een betekenisvolle manier aan de slag met nieuwe inzichten en adviezen ten behoeve van de eigen praktijk met als insteek om in de groep of zelfs school breed te werken aan taal- en leesachterstanden. Tijdens de training wordt er kritisch naar het huidige taalonderwijs van de eigen school gekeken, waarbij wordt ingezoomd op de cruciale en bepalende factoren. De training gaat deelnemers helpen de juiste keuzes te maken om meer samenhang te creëren binnen hun taalonderwijs en meer vakoverstijgend te gaan werken.
Schrijf je nu direct inInhoud
De volgende thema's zullen aanbod komen tijdens deze training:
Kijken naar taal
De doelen van het (taal)onderwijs, visies op domeindidactiek en het volgen van de taalontwikkeling komen tijdens deze eerste bijeenkomst aan bod. Samen met andere deelnemers kijk je kritisch naar je eigen praktijksituatie en breng je in kaart wat de uitdagingen en de dilemma’s zijn.
Overal taal
Vanuit theoretische inzichten word je tijdens deze bijeenkomst geïnspireerd niet alleen meer samenhang binnen de taaldomeinen te realiseren, maar ook op een vakoverstijgende manier kansen te creëren taalvaardigheden expliciet bij andere vakken aan bod te laten komen. Je staat stil bij de rijke taalleeromgeving, de betekenisvolle verbinding tussen taalverzorging, lezen, schrijven en mondelinge taalvaardigheid.
Dit is mijn taal
De organisatie van de onderwijstijd vanuit een rijke taalleeromgeving staat bij deze laatste bijeenkomst centraal. Kunnen voorzien in de behoeftes van alle leerlingen vraagt om jouw visie en inzicht. Het gaat deze keer over het bepalen van de balans tussen effectieve instructie en het creëren van voldoende onderwijstijd waarbinnen jouw leerlingen op een functionele en betekenisvolle manier bezig kunnen zijn met de lesstof.