0492-514400 | Contact
Deurneseweg 11, 5709 AH Helmond | Route

The Future is Now!

Co-creëren van betekenisvol onderwijs
5-6 juni 2019 - Pre-conference 4 juni 2019
Hogeschool de Kempel

Conferentie Programma

Unique pre-conference, 4 juni 2019
13.30: Pre-conference: Introduction in Social Construction (Loek Schoenmakers, NED)
16.00: Informele afsluiting met hapje en drankje.

Hoe anders worden onderwijsveranderingsprocessen wanneer we de ideeën van sociale constructie gebruiken. Het humaniseren van educatieve veranderingsprocessen, waarbij elke stem als belangrijk wordt gewaardeerd, lijkt sterke en duurzame netwerken te bouwen. Door de hele schoolgemeenschap te betrekken bij het bouwen van betere en hoopvollere educatieve toekomsten, ontwikkelen we veranderingsprocessen waar we in geloven. Relationeel vertrouwen is het product van deze samenwerking. Steeds opnieuw ervaar ik in mijn dagelijkse werk als facilitator voor educatieve verandering dat dit leidt tot een toename van onverwachte ideeën van velen, wat het veranderingsproces als geheel alleen maar versterkt. Hierdoor is de verandering een 'wij'-avontuur.
Sociaal constructionisme is een theoretische beweging die een alternatieve filosofische veronderstelling biedt met betrekking tot de constructie van de werkelijkheid en de productie van kennis. Het gaat over de manieren waarop kennis historisch gesitueerd is en ingebed in culturele waarden en praktijken. Volgens deze benadering worden betekenissen sociaal geconstrueerd via de coördinatie van mensen in hun verschillende ontmoetingen; daarom is het altijd vloeiend en dynamisch.
Deze workshop introduceert vernieuwende ideeën en concepten over leerprocessen die geïnspireerd zijn door sociaal-constructionistische filosofische benaderingen.

Loek Schoenmakers (1961), Ph.D., is momenteel werkzaam als onderwijsspecialist in Nederland, Aruba, Suriname, Slowakije, Tsjechië en België. 37 jaar ervaring in het onderwijs als leraar, schoolleider, schooladviseur, trainer, docententrainer, coach en onderwijsspecialist. Op basis van zijn werkervaringen in verschillende rollen en zijn onderzoek op basis van sociaal constructionisme (2011), is hij ervan overtuigd dat onderlinge verbondenheid en de centrering van het menselijke element in onderwijsveranderingsprocessen cruciaal zijn voor duurzaamheid. Studeerde aan de universiteit van Nottingham (MA, 2001) Onderwijsverandering en schoolverbetering; gepromoveerd aan de Universiteit van Tilburg en Taos Institute (Ph.D., 2011) met Sustainable Educational Change is in Relation.
Programma 5 juni 2019
08.15: Registratie
09.00: Openingskeynote We Are the Future! (The Youth)
09.15: Welkomstwoord
09.45: Keynote: Co-creating Meaningfull Education for the Future (Kenneth Gergen, USA)
10.30: Pauze
11.00: Workshops (ronde 1)
12.00: Lunch
12.45: Workshops (ronde 2)
13.45: pauze
14.00: Keynote: Future Oriented Education (Rachel Bolstad, NZL)
14.45: Workshops (ronde 3)
15.45: Pauze
16.00: Workshops (ronde 4)
17.00: Informeel samenzijn
18.00: Diner en avondprogramma 
19.30: Afsluiting van de dag
Programma 6 juni 2019
08.15: Registratie
09.00: Moonshots: inspirerende opening (Yvonne van Hest, NED)
09.15: Welkomstwoord
09.45: Keynote: Jeugd heeft niet langer de toekomst - Ze zijn het! (Jos Eussen, NED)
10.30: Pauze
11.00: Workshops (ronde 5)
12.00: Lunch
12.45: Workshops (ronde 6)
13.45: Pauze
14.00: Keynote: Teacher Change Agents (Monique van der Heijden, NED)
14.45: Workshops (ronde 7)
15.45: Pauze
16.00: Workshops (ronde 8)
17:00: Informeel samenzijn
18.00: Afsluiting Learning Festival