
Onderzoek
Praktijkgericht en samen met werkveld

Veel scholen in onze regio zijn op zoek naar manieren om de motivatie, zelfregulering en het eigenaarschap van leerlingen te bevorderen. Ook zoeken scholen naar manieren om de kwaliteit van de pedagogische relatie met leerlingen te verdiepen. Al bijna tien jaar voert Hogeschool de Kempel samen met basisscholen onderzoek uit dat daarbij helpt. We richten ons op twee thema’s: Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) en Persoonlijk meesterschap (PM).
Eigentijds
Beoordelen
Bij Eigentijd Beoordelen gaat het om de vraag hoe leraren het leren van
leerlingen kunnen ondersteunen. Uit eigen onderzoek blijkt dat ‘evalueren om te
leren’ leerlingen helpt zich bewust te worden van hun eigen leerproces. Dit inzicht in het eigen leren bevordert hun
motivatie, de zelfregulering en eigenaarschap. Die hebben op hun beurt weer een
positieve invloed op de leerprestaties.
Persoonlijk
Meesterschap
Bij Persoonlijk Meesterschap gaat het om de vraag hoe leraren afstemming en
verbinding met leerlingen kunnen realiseren en hun brede (sociale en morele)
ontwikkeling kunnen bevorderen. Eigen onderzoek naar PM laat zien dat leraren
hun pedagogisch handelen baseren op persoonlijke opvattingen over goed
leraarschap. Zij zijn zelf het belangrijkste pedagogische middel waarover ze
beschikken. Leraren die weten waar ze voor staan, tactvol zijn en goed kunnen
luisteren kunnen voor leerlingen het verschil maken.
Praktijkgericht
Het onderzoek dat Hogeschool de Kempel uitvoert, is praktijkgericht. We houden ons
alleen bezig met thema’s en vragen die in de dagelijkse praktijk in scholen leven.
Bij de opzet en uitvoering van het onderzoek betrekken we leraren actief. Zij
denken en beslissen mee. Een belangrijk voordeel van praktijkgericht onderzoek:
het levert niet alleen wetenschappelijke kennis op, maar ook oplossingen,
werkwijzen en praktische instrumenten die scholen zelf weer kunnen toepassen. Onderzoekers
van onze hogeschool bieden daarbij op verschillende manieren ondersteuning. Bijvoorbeeld
door het verzorgen van workshops of presentaties tijdens studiedagen, trainingen
en maatwerktrajecten.
Interesse in de mogelijkheden voor jouw school of in de resultaten van ons onderzoek? Neem contact op met Jos Castelijns, lector, j.castelijns@kempel.nl